حال خوب کودک ، از خانه بیرون بیایید

حال خوب کودک ، حال شما را هم بهتر می کند. اما اگر حال شما خوب نباشد، کودک شما دچار چالش خواهد شد. چگونه کودک خود را شاد و سرزنده ببینیم؟ تا چه حد این موضوع به رفتار من به عنوان پدر یا مادر ارتباط دارد؟

به نظر می رسد بعضی‌ها بهتر از سایرین با موقعیت های بد کنار می‌آیند و کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برای آنها وقتی اتفاقات نامطلوب رخ می دهد، خوشبختی آنها به خطر نمی افتد.

این افراد چگونه می‌توانند خوشبخت بمانند حتی وقتی که با مشکلات سختی روبرو هستند؟

حساس نباشید. تجربه نشان داده که  تلاش برای جلوگیری از اتفاق افتادن “احساسات ناخوشایند” فقط مسائل را بدتر می کند.

در حقیقت ما به جای پذیرش این واقعیت که اتفاقات بد برای همه رخ می دهد، در تلاش هستیم که خود را از مخمصه ها دور نگه داریم و در نتیجه انرژی بسیاری از ما تلف خواهد شد.

اما دست نگه دارید. برای پیدا کردن حال خوب گاهی باید برای روبرو شدن با مشکلات آماده شویم. آنگاه در خواهیم یافت که به اندازه کافی قوی هستیم که در برابر سختی ها توان مقاومت لازم را دارا هستیم.

در واقع اتفاقاتی که ما به ظاهر “بد” می پنداریم همانند یک معلم سخت گیر، درسهایی در خود نهفته دارد که جای دیگری نمی توانیم آنها را تجربه کنیم.

از خودتان بپرسید این معلم سعی دارد چه درسی را به من بیاموزد؟

این یک فرصت خوبی برای ماست که یک درس ارزشمند در زندگی یاد بگیریم. به عنوان مثال ، اگر اخراج شوید ، می توانید آموزش و مهارت خود را ارتقا دهید و یاد بگیرید که یک کارمند با ارزش تر شوید. یا می توانید یاد بگیرید که کسب و کار خود را شروع کنید تا مستقل شوید.

تقریباً در هر شرایط نامساعد درسهایی برای یادگیری وجود دارد که فقط باید به آن توجه کنیم.

اما برگردیم به حال خوب کودک مان که با تولدش ما بعنوان والدین مسئول مراقبت از این حال خوب هستیم.

با کمی دانش و عشق، حال خوب کودک را می توانید تامین کنید و یک کودک آرام و خوشحال را پرورش دهید که بتواند در شرایط سخت خودش را تسکین دهد.

اولین باری که متوجه شدید صاحب یک فرزند خواهید شد را بخاطر بیاورید. احتمالا خیلی خوشحال بودید، اما بیایید صادق باشید، به این هم فکر کردید که زندگی شما تغییر خواهد کرد و شما هیچ کنترلی بر روی هیچ یک از آن تغییرات نخواهید داشت. اما می دانستید که همه این تغییرات به یک دلیل بزرگ اتفاق می‌افتد و آن اتفاق مهم رشد فرزند شماست.

نوزاد تازه متولد شده‌ی شما بیشتر وقت خود را در محاصره رحم گرم، گذرانده است و ناگهان او به این دنیای پر سر و صدا، روشن و شلوغ پا گذاشته که با آنچه او قبلا داشته کاملا متفاوت است.

چطور احساسات کودک دلبندتان  را درک کنید؟

 

همانطور که نوزاد شما از بدو تولد رشد می‌کند،  در سن 6 ماهگی است که او کاملا می‌آموزد، هنگامی که چیزی باعث خوشحالی یا ناراحتیش می شود را براحتی ابراز کند.

مثلا وقتی وارد اتاق می شوید با چهره ای خندان به شما نگاه می کند و یا وقتی کسی اسباب بازی موردعلاقه او را می گیرد، عصبانی می‌شود.

به گفته متخصصین علوم اعصاب کودکان، قشر مغز کودک که پاسخ های اتوماتیک را کنترل می کند، هنوز به طور کامل رشد نکرده است. با رشد قشر مغز طی سالهای آینده، کودک شما قادر خواهد بود رفتار و احساسات خود را بهتر کنترل کند.

البته متخصصین کودک بیان می‌کنند که این اعلام ناراحتی و پریشانی توسط کودک در اصل یک اعلام نیاز به کمک است که لازمه یک مراقبت درست از کودک خواهد بود.

وقتی کودک شما بزرگتر می شود، می توانید او را تشویق کنید تا احساسات خود را به صورت کلامی بیان کند. حتی قبل از اینکه او بتواند صحبت کند، می توانید با صورت خود سعی کنید که حالت های احساسی را نشان داده و از او بپرسید که کدام یک به همان شکلی است که  او احساس می کند؟

اما والدین نباید روی احساسات منفی کودک بیش از حد واکنش نشان دهند. طبیعی است که بچه ها به دلیل اتفاقی که در محیط زندگی خود دارند، گاهی اوقات بیش از حد حساس یا عصبی شوند، اما این اصلا ناراحت کننده نیست.

هنگامی که کودک شما در طول یک جشن تولد به دلیلی که ناراحت شده، در گوشه ای می‌نشیند،  واکنش طبیعی شما ممکن است این باشد که او را به سمت شرکت در جشن سوق دهید. اما درست این است که اجازه دهید او احساس ناراحتی و نارضایتی خود را داشته باشد.

کودکان باید بدانند که گاهی اوقات ناراضی هستند و اگر سعی می کنید هر گونه نارضایتی را از بین ببرید، در اصل در حال القای این هستید که احساس ناراحتی اشتباه است.

پس، بگذارید کودک شما احساسات مختلف، از جمله شادی، غم و عصبانیت را تجربه کند.

برای حال خوب کودک ، باید شاد و خوشحال باشید 🙂

اگرچه یک اسباب بازی رنگارنگ و یا  اولین طعم خوراکی جدید ممکن است لبخندی به چهره کودک شما بیاورد، اما تنها و ساده‌ترین راه حل حال خوب کودک شما بسیار ساده است و آن خود شما به عنوان مادر هستید.

البته این را هم اضافه می کنیم که بزرگ کردن کودک کار پر زحمتی خواهد بود که در این امر استفاده از محصولات مادر و کودک مناسب هم می تواند کمک بزرگی برای مادران باشد.

متخصصین کودک بیان می‌کنند که با کودک خود ارتباط برقرار کنید، با او بازی کنید، اگر شما با کودک خود سرگرم بازی شوید،  کودک عزیزتان بسیار لذت می برد و این بهترین راه برای تضمین حال خوب کودک خواهد بود.

بازی در رشد فرزندتان بسیار مهم است. بازی کردن برای کودک شادی ایجاد می کند و کودک شما مهارت های لازم برای خوشبختی در آینده را در بازی می‌تواند کسب کند.

هرچه کودک بزرگتر می شود، بازی به او اجازه می دهد کارهایی را که دوست دارد انجام دهد کشف کند و در همین بازی های ساده ممکن است شغل آینده کودک شما تعیین شود!

طبق تحقیقات جدید روانپزشکی دانشگاه نیومکزیکو،  شما می توانید خلق و خوی خود را به فرزندتان منتقل کنید، این  نه لزوماً از طریق ژن‌های شما، بلکه از طریق رفتار شما و سبک تربیت کودک  امکانپذیر خواهد بود.

به عبارت دیگر ، وقتی لبخند می زنید، حال خوب کودک شما نیز تضمین میشود و  مغز او برای لبخند زدن تنظیم می شود.

به همین ترتیب، اگر یک کودک کولی دارید که ساعت ها گریه می کند، بهترین کار برای آرامش او این است که اول شما آرام باشید.

از خانه بیرون بیایید

گاهی اوقات برای حال خوب کودک بهانه گیرتان فقط به یک تغییر محیط ساده نیاز دارید.  مثلا در پارک قدم بزنید و اجازه دهید کودک  تابش خورشید را بر روی صورت خود احساس کند،

هوای تازه  استشمام کند، مردم را تماشا کند.

کودکان به کودکان دیگر علاقه دارند و بنابراین او شروع به ایجاد روابط با کودکان دیگر خواهد کرد. این امر در رشد روابط اجتماعی او تاثیر بسزایی دارد.

البته بیایید صادق باشیم بیرون رفتن برای روحیه شما نیز لازم است.

مراقبت از کودک، کاری سخت است و شما نیز باید استراحت کنید. اگر کم حوصله و نافسرده هستید، خواندن کتابی را که دوست دارید از دست ندهید،  با همسر خود صحبت کنید یا هر فعالیتی که فکر می کنید که به تغییر خلق و خوی شما کمک می کند انجام دهید.