مهارت های کودکان در سنین مختلف

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: لازم است کودکان و نوجوانان مهارت‌هایی را فرابگیرند تا در بزرگ سالی به انسان‌های موفقی تبدیل شوند از جمله شنا کردن، لباس شستن، طبخ یک وعده غذای سالم. در این گزارش دستورالعمل‌هایی برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف ذکر شده است که در ذیل این گزارش به آن می‌پردازیم.

بچه‌ها در سنین مختلف نیاز به آموز‌ش‌های متفاوتی دارند در این باره محدودیت سن نقش تاثیرگذاری در آموزش‌ها و نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند.

برنامه ریزی برای خواب: سن ۱ تا ۶ سال
بهداشت و خواب خوب برای کودکان یک مهارت در زندگی محسوب می‌شود. والدین برای اینکه به بچه‌ها بیاموزند که بهداشت فردی را رعایت کنند و به موقع بخوابند دچار مشکل می‌شوند و سعی می‌کنند با روش‌هایی مختلف این مهارت‌ها را به کودکان خود بیاموزند. نکاتی که والدین برای آموزش به کودکان خود باید بدانند به شرح زیر است.

– ابتدا سعی کنید چهار مورد ۱- حمام کردن ۲- مسواک زدن ۳- کتاب‌خواندن ۴- رفتن به تخت خواب، را به یک روال عادی برای کودک هرشب اجرا کنید تا به مرور زمان برای کودکتان یک عادت شود. این را مد نظر داشته باشید که کودکان به ۹ الی ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند.

لازم به ذکر است که بچه‌های ۶ الی ۷ سال خودشان توانایی انجام این کارها را دارند.

شروع به شنا کردن: سن ۱ تا ۶ سال
بچه‌ها از سن یک سال به بالا می‌توانند آموزش شنا را فرا بگیرند لازم به ذکر است اندازه آب برای شنا کودکان بسیار حیاتی بوده و باید مراقبت‌های ویژه در این مورد صورت گیرد چون کودکان بسیار آسیب پذیرتر از بزرگسالان می باشند.

توصیه‌های صلیب سرخ در مورد شنا به این صورت است که: شنا می‌تواند افراد را از سکته مغزی در بزرگ‌سالی حفظ کند و همچنین برای کودکان، هماهنگی بین اعضای بدنشان را بالا برده و مهارت‌های زیستی‌شان را بهبود بخشد.

پخت و پز: از سن ۲ سال به بالا 
پخت و پز مهارتی است که در زندگی بسیار پر کاربرد بوده و هر شخصی با فراگیری آن می‌تواند نیاز‌های روزمره خود به غذا را تامین کرده و از وابستگی به دیگران برای تهیه غذا آسوده خاطر باشد. والدین باید توجه داشته باشند که کودکشان به هیچ وجه نباید به آب جوش یا غذای که در حال سرخ شدن هست نزدیک شوند. کودکان با توجه به سن‌شان می‌توانند در تهیه مواد اولیه همچون قاطی کردن مواد اولیه، ورز دادن خمیر، بهم زدن مواد اولیه قبل از پخت و پز به والدین خود کمک کنند.

کودکان ۶ تا ۸ سال می‌توانند با مایکروفر و قوطی باز کن تحت نظر والدین کار کنند.

یادمان نرودکه کودک به مرور زمان وقتی که با ابزار و وسایل آشپزخانه آشنا شد و از خطرات آن آگاهی پیدا کرد، می‌تواند مهارت‌های اولیه آشپزی را یاد  بگیرد.

 

دوچرخه سواری: از سن ۳ تا ۸ سال 
بهتر این است که کودکان از سن ۵ سالگی به آموزش دوچرخه سواری بپردازند اما با کمی مراقبت بیشتر می‌توانند در سن ۳ سالگی هم این آموزش‌ را فرا بگیرند.

 

کودکان ابتدا باید با سه چرخه تمرین کنند تا پدال زدن را فرا بگیرند و بعد از تسلط در پدال زنی می‌توانند سوار دوچرخه شوند و مهارت تعادل را هم بیاموزند این روش به آنها کمک می‌کند که دوچرخه سواری را زودتر یاد بگیرند.

 

والدین این موضوع را مد نظر داشته باشند که کودکی که در ابتدای آموزش دوچرخه سواری است را از خیابان‌ها و اماکن شلوغ و پر رفت و آمد دور کنند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

مسواک زدن دندان بدون نظارت والدین: سن ۶ تا ۸ سال 
مسواک زدن نیز یک مهارت محسوب می‌شود، کودکان خود را از سن سه سالگی با مسواک زدن آشنا کنید البته از سن سه تا شش سالگی بچه‌ها را در مسواک زدن تنها نگذارید و مراقب آنها باشید اما پس از سن شش سالگی دیگر نیاز نیست بر مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشید. گر چه محققان معتقدند که بچه‌ها تا سن هشت سالگی به طور اصولی قادر به مسواک زدن خوب نخواهند بود.

بستن بند کفش: سن ۶ تا ۸ سال 
شما می‌توانید بستن بند کفش را به کودک‌تان آموزش دهید. بچه‌ها را می‌توان با دادن جایزه، به این کار ترغیب کرد. شما با چند بار باز و بسته کردن بند کفش می‌توانید به کودک‌تان آموزش دهید و از وی بخواهید این کار را انجام دهد و با نظارت اشکالاتش را برطرف کنید. ممکن است این کار کمی وقت گیر باشد اما بعد از مدتی دست بچه به مهارت کافی می‌رسد و خودش به تنهایی بند کفش خود را می‌بند.

مدیریت  پول:خرج کرد پول بعد از ۶ سالگی 
اول از همه کودکان را باید به نحوه استفاده از پول و کارایی پول آشنا کرد. بچه‌ها از سن ۶ تا ۱۰ سالگی قادر به مقایسه در خرید کردن خواهند بود که به چه چیزی نیاز مبرم دارند و چه چیزی جنبه تفریحی دارد.
باید به کودکان نحوه استفاده درست از عابر بانک‌ها و موارد ایمنی آن را آموزش داد نوجوانان برای رفع نیازهای شخصی مانند خرید ساندویچ و یا هرچیز دیگر بهتر است که استقلال داشته باشند.

 

کودکان با آموزش در مدریت پول از بچگی نحوه درست برخورد با پول را می‌آموزند و این آموزه‌ها در آینده بکارشان می‌آید.

لباس شستن: سن  ۸ تا ۱۲ سالگی 
از بچه‌های ۸ تا ۱۲ سال انتظار کار با ماشین لباسشویی بدون نظارت خود را نداشته باشید. اما در این سن، شما می‌توانید با استفاده از یک لگن از کودک خود بخواهید که لباس‌های خود را بشوید و شما با نظارتی که دارید می‌توانید عیب و ایراد کار را برطرف کنید بچه‌ها باید به این درک برسند که والدین‌شان تا آخر عمر کارهای شخصی‌شان را انجام نمی‌دهند.

مشارکت در نظافت منزل از بالای  ۱ سال

بچه‌ها توانایی زیادی در یاد گیری دارند شما می‌توانید بخش خیلی کوچک از کار در منزل را بصورت آزمایشی برعهده بچه‌ها قرار دهید به شرط نظارت بر آنها، این کار به کودک کمک می‌کند تا از استقلال نسبی برخوردار شود و اعتماد به نفسش بالا رود.

 

نتیجه گیری

از استعداد در یادگیری کودکان می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. بیاد داشته باشید وقتی کودک‌تان دوست ندارد کاری را انجام دهد به هیچ وجه متوسل به زور نشوید و از محبت کردن به آنان دریغ نکنید، سعی کنید توانایی و سن کودک را در یادگیری مد نظر داشته باشید.

منبع: lifehacker