ریزش موی نوزاد

ریزش مو در نوزادان تازه متولد  کاملاً طبیعی است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. نوزادان معمولاً در طول 6 ماه اول موهای خود را از دست می‌دهند؛ این نوع از ریزش مو نامیده می‌شود.
در اینجا به شما می‌گویم که به چه دلیل این اتفاق رخ می‌دهد: مو یک مرحله رشد و یک مرحله استراحت دارد. مرحله رشد حدود 3 سال به طول می‌انجامد و مرحله استراحت حدود سه ماه به طول می‌انجامد. در طول مرحله استراحت، مو در فولیکول باقی می‌ماند تا موهای جدید وارد شوند.

معمولاً حدود ۵ تا ۱۵ درصد از مو‌های پوست سر در هر زمان در فاز استراحت هستند، اما استرس، تب یا تغییرات هورمونی می‌تواند موجب شود که رشد تعداد زیادی از مو‌ها با هم و به یک‌باره متوقف شود. ریختن زمانی آغاز می‌شود که مرحله رشد بعدی شروع می‌شود؛ یعنی تا حدود سه ماه بعد.

سطوح هورمون‌های نوزاد که بلافاصله بعد از تولد افت می‌کنند، می‌توانند باعث شوند که او موهایی را که با آنها به دنیا آمده است را از دست بدهد (مادران جدید نیز اغلب به همین دلیل مقدار زیادی از مو‌هایشان را از دست می‌دهند).

پدر و مادر‌ها گاهی با تعجب مشاهده می‌کنند که در طول رشد نوزادشان رنگ و بافت موی جدید او کاملاً متفاوت با رنگ و بافت موی هنگام تولد اوست. مثلاً ممکن است نوزادی با مویِ سیاه و ضخیم به دنیا بیاید و بعد بلافاصله آنها را از دست داده و موهای گندمی رنگ زیبایی جایگزین مو‌های اولیه شود.

اگر متوجه شده‌اید که کودکتان دارای تکه‌های طاس بر روی سر خود است، به شیوه‌ای که او می‌خوابد یا می‌نشیند توجه نشان دهید. اگر نوزادتان همیشه در‌‌ همان وضعیت می‌خوابد یا به نشستن با پشت سر خود بر روی یک صندلی کودک تمایل دارد، ممکن است مو‌هایش را در آن منطقه از دست بدهد. او همچنین ممکن است به دلیل مالیدن سرش بر روی تشک طاس شود.

دلایل دیگری وجود دارن که باعث ریزش مو می‌شوند، اما این شرایط در کودکان زیر ۱۲ سال بسیار غیر معمول است:

  • لکه‌های تکه‌ای طاس با پوست قرمز و پوسته پوسته (گاهی نقطه‌های سیاه که در آن مو از آن ناحیه شکسته شده است) ممکن است این امر به این معنی باشد که کودکتان دارای یک عفونت مسری قارچی به نام آلودگی به کچلی سر است.
  • آسیب فیزیکی –که معمولاً ناشی از سفت دم اسبی بستن موهاست- این امر می‌تواند نوعی از ریزش مو را به نام کچلی در اثر کشش ایجاد نماید.
  • کچلی‌های نامنظم مو، در اثر کندن اجبارگونه و وسواسی مو توسط کودکان بزرگ‌تر که تریکوتیلومانیا یا وسواس موکنی نامیده می‌شود.
  • اگر کودکتان مناطق صاف، گرد و کاملاً طاس در سرش داشته باشد ممکن است دچار آلوپسی آره آتا باشد، یعنی وضعیتی که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و بدین علت رشد مو شدیداً کاهش پیدا می‌کند. این نوع ریزش مو معمولاً به صورت تکه‌های جداگانه طاس دیده می‌شود با این حال این بیماری می‌تواند تمام موهای روی بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • برخی از شرایط پزشکی – مانند کم کاری تیروئید (یک اختلال تیروئید) یا کم کاری هیپوفیز نیز می‌تواند موجب ریزش مو در سراسر سر فرزندتان شود.

در مورد ریزش موی کودکم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
شما نمی‌توانید هیچ کاری در مورد از دست دادن هورمونی مو‌های نوزاد تازه متولد شده‌تان انجام دهید جز اینکه مشتاقانه رویش مو‌های زیبای جدید روی سر نوزاد دلبندتان را انتظار بکشید.

اگر طاسی سر نوزادتان نتیجه صرف وقت بیش از حد در‌‌ همان موقعیت است، سعی کنید به تناوب وضعیت سر کودک را در طول چرت زدن و در شب خواب تغییر دهید. اگر شما معمولاً نوزادتان را به پشت یک انتهای گهواره می‌خوابانید، سعی کنید شب بعد او را در انتهای دیگر گهواره قرار دهید (یعنی اگر سرش بالای تخت یا گهواره است، شب بعد او را طوری قرار دهید که سرش انتهای تخت و پایش بالا قرار بگیرد). هنگامی که نوزاد را به پشت می‌خوابانید، او به طور طبیعی سر خود را به یک سمت از گهواره متمایل می‌کند، بنابراین با این کار جهت‌های متفاوتی از سر او در تماس با بالش یا تشک قرار می‌گیرند.

اگر شما یک بالشتک خواب دارید که از غلت زدن نوزاد و افتادنش روی شکم جلوگیری می‌کند، می‌توانید به تناوب او را یک شب بر پهلوی چپ، یک شب به پشت و یک شب به پهلوی راست قرار دهید.

همچنین مطمئن شوید که کودک شما در طول روز و در هنگام بیداری مقداری از وقت خود را روی شکم (نه به پشت) صرف می‌کند. با این کار علاوه بر اینکه به پشت سرش کمی استراحت می‌دهید به رشد فیزیکی او نیز کمک می‌کنید (زیرا صرف نمودن وقت روی شکم نیز برای رشد فیزیکی او ضروری است).

پس از ۶ ماهگی ریزش موی نوزادتان را با پزشک مطرح کنید. البته هنوز هم احتمال دارد ریزش مو طبیعی باشد اما با در میان گذاشتن این مسأله با پزشک می‌توانید مطمئن شوید که علت ریزش مو یک بیماری زمینه‌ای نیست و در صورت وجود بیماری می‌توانید به موقع آن را درمان کنید. برای مثال اگر فرزندتان عفونت قارچی داشته باشد، پزشک با تجویز یک داروی ضد قارچ مشکل او را درمان می‌کند.

اگر پزشک مشکوک به کچلی موضعی شود، ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به متخصص پوست ارجاع دهد (بعضی از کودکان به سادگی و بدون درمان دارویی با بزرگ‌تر شدن سن‌شان “آلوپسی آره آتا” را از سر می‌گذرانند، در حالی که دیگران – معمولاً کودکان بزرگ‌تر – در زمان تحریک رشد مو، دارو مصرف می‌کنند).

به خاطر داشته باشید که مو‌های نوزاد ریز‌تر و ظریف‌تر از بزرگسالان است. بنابراین اجازه دهید که مدل موی نوزادتان طبیعی و‌‌ رها باشد و همچنین آنها را به آرامی شانه بزنید.

تضمینی وجود ندارد اما باید بگوییم که در اغلب موارد، ریزش موی یک نوزاد موقتی است و شانس این وجود دارد که یک سال بعد نوزادتان یک سر پُر از مو‌های زیبا داشته باشد!
اگر نوزادم کاملاً طاس بود چه؟
بسیاری از نوزادان جدید کاملاً طاس هستند، هر چند که پس از مشاهده دقیق پوست سر نوزادتان، احتمالاً می‌توانید موهای رنگ پریده، پرزدار و فوق‌العاده نازکی را روی آن ببینید. این نوع طاسی گاهی اوقات می‌تواند تا اولین تولد نوزادتان طول بکشد. تا آن زمان از سبک «بدون نیاز به مدل دادن و نگهداری» مو‌های نوزادتان لذت ببرید!