روش های مراقبت از کودک

اگر به تازگی کودکی به خانواده شما اضافه شده است، باید بزودی به دنبال راه های ایمن کردن خانه برای او باشید. زیرا کودکان کنجکاو هستند و با محیط خانه آشنایی ندارند و ممکن است با برخورد به در و ودیوار یا افتادن از پله ها آسیب ببینند. اما راه هایی هست که شما می توانید خانه خود را برای آنها ایمن کنید
بیشترین خطرات و صدمات وارده به کودکان از چه راهی است؟
آمار زیر نشان دهنده ی صدماتی هستند که به کودکان زیر ۱ سال در خانه وارد شده است. این اطلاعات از بانک اطلاعات صدمات بیمارستان های سوئد جمع آوری و منتشر شده است. تعداد صدماتی که به پسرها وارد شده ۵۴% بیشتر از صدماتی است که به دخترها واردشده و احتمالا به دلیل شیطنت بیشتر پسرها حتی در سن زیر یکسالگی است. تقریبا بیشتر حادثه هایی که موجب صدمه ی کودک می شود به سبب سقوط و معمولی ترین آنها سقوط از ارتفاع کمتر از یک متر ویا در راه پله است. ایمنی کودک شما، اولین چیزی است که باید به آن فکر کنید.چطور از  خطرات و صدمات افتادن کودک جلوگیری کنیم؟
وقتی کودک یاد می گیرد که کم کم بخزد و خود را چهار دست و پا به جایی برساند، شما باید بیشتر مراقب او باشید. وسایلی را که ممکن است باعث لیزخوردن شود، بر روی پله ها رها نکنید. همچنین اگر جایی از موکت یا فرش راه پله پاره شده که ممکنه پای شما یا کودک به آن گیر کند و زمین بخورید، آنرا تعمیر کنید.زیر فرشها و قالی های خانه، ترمز فرش قراردهید (همان پلاستیک هایی که باعث میشوند تا فرش روی سرامیک خانه لیز نخورد). کوسن هایی را در کنار میز مطالعه یا میز نهارخوری قرار دهید. این میزها گرچه نمی افتند، اما اگر کودک بیافتد، لبه های تیز آنها باعث صدمه به کودک میشود. همچنین می توانید از محافظ گوشه های میز در خانه استفاده کنید:

ایمن سازی در و پنجره ها برای کودکان (بخصوص در آپارتمانها):
از برچسب های رنگی در اطراف شیشه های بزرگ استفاده کنید تا کودک متوجه وجود شیشه شود.
پنجره هایی که از بالا و پایین باز میشوند را خودتان از بالا باز کنید و آنرا قفل کنید تا کودک نتواند آنرا از پایین باز کند.
پنچره هایی را که در ارتفاع پایین هستند را فیکس کنید. بطوری که بیش از ۱۰ سانتی متر باز نشوند.

لوازمی مانند صندلی و میز عسلی را که ممکنه بچه برای بالا رفتن از آنها استفاده کند، از کنار پنجره ها دور کنید.
محافظت از کودکان در برابر خطرات  برق:
یکی از کارهایی که بچه ها به دلیل کنجکاوی انجام می دهند، دست کردن در سوراخ های کوچک و بخصوص پریز برق است. درپوش پریز برق می تونه خیلی از صدمات برق را در مورد کودکان کاهش بده. پس حتما از آنها استفاده کنید. همچنین جدیدا در اروپا پریزهای برق جدید طوری طراحی شده اند که دیگه نیازی به محافظ ندارند و اگر کودک دست بکنه داخلشون، برق پریز قطع میشه تا به کودک آسیب نرسه.یکی دیگر از دلایل استفاده شما از کاور پریز، می تونه جلوگیری از به برق زدن وسایل توسط کودک باشه. مثلا اگر اتو یا فر موی شما دم دست باشه و کودک آنرا به برق برنه، ممکنه داغ بودن وسیله موردنظر به کودک شما صدمه بزنه.سیم چراغ خواب و لامپ ها را از دسترس کودک دور کنید. کودکان علاقه شدیدی به کشیدن اینگونه وسایل دارند و ممکنه باعث افتادن چراغ خواب روی خودشان شود. وظیفه محافظت از آنها بر عهده شماست. زیرا آنها محیط اطرافشان را نمیشناسند و هنوز نمی دانند که با کشیدن هر سیمی، ممکن است اتفاقی رخ دهد.

مراقبت از کودک در برابر وسایلی که گاز می گیرند !
وسایلی مانند لولا ها و یا میز اتو – به دلیل لولاهای بازشو- یا صندلی های بازشو و حتی لای دربها که ممکنه کودک دستش را آنجا بگذارد، می توانند به دست کودک اسیب برسانند. این وسایل را از دم دست کودک دور کنید . برای درب ها هم محافظ لولا بگذارید تا بیخود باز و بسته نشوند. اما در این مورد آخر، بهتر این است که کودک خود را تنها در جای غیر امن خانه رها نکنید. بخصوص وقتی تلفن یا زنگ درب به صدا در می آید، کودک را همراه خود ببرید.

دور نگه داشتن لوازم نوک تیز و سمی
وسایلی مانند چاقو، قیچی، چنگال، و حتی برخی از لوازم آرایش شما که نوک تیز هستند را از جلوی دید کودک دور کنید و آنها را در کشوهایی قرار دهید که کودک دسترسی ندارد. همچنین جعبه کمک های اولیه در خانه داشته باشید و به دیگرانی که در خانه شما -در هنگام غیبت شما- از کودکتان نگه داری میکنند نیز جای آنرا بگویید .مواد سمی را از دسترس کودکان دور کنید. انواع مواد شیمیایی از سوسک کش تا مایع دستشویی و ظرفشویی.پیشگیری از  عوامل سوختگی در کودکان:
کودکان بیش از بزرگترها دچار سوختگی میشوند و و اکثر سوختگی ها در کودکان به دلیل سوختن با آب جوش است. حتی آبی که ۱۵ دقیقه پیش جوش بوده است، می تواند در کودکان موجب سوختگی و تاول شود. کودکان را با خودتان مقایسه نکنید ! اگر کودکی در خانه دارید، باید فکر داشتن سماور را از ذهنتان بیرون کنید، یا آنرا به شدت دور از دسترس کودکان نگه دارید. طوری که کودک شما حتی نتواند به یک متری آن برسد. در مورد وسایلی مانند چایی ساز هم آنها را به دور از دسترس کودک نگه دارید. همچنین حواستان باشد که سیم برق چایی ساز شما در دسترس نباشد تا مبادا کودک سیم آنرا بگیرد و بکشد.لیوان های چایی را هرگز در نزدیکی لبه میز قرار ندهید. همچنین اگر در حال شیر دادن به کودک هستید، به هیچ عنوان لیوان چای یا نوشیدنی داغ دیگری را در دست نگیرید. زیرا حتی یک قطره از آن می تواند موجب سوختگی در کودک شما شود.هنگام آشپزی حواستان باشد که دسته ماهیتابه ها به سمت بیرون گاز نباشد تا در صورت برخورد شما با آنها، بروی زمین نیفتند. همچنین کودکان عاشق دسته لوازمی مانند تابه هستند. پس حواستان باشد که کودک دسته های ماهیتابه را نبیند یا به سمت آن نرود

قبل از قراردادن کودک در وان حمام، آرنج خود را در داخل آب قرار دهید .آب باید فقط گرم باشد و نه داغ و شما با قراردادن آرنج خود در آن احساس راحتی کنید. همچنین اجازه ندهید کودک با شیرآب گرم بازی کند. چون ممکن است باعث بازکردن ناگهانی شیر و سوختن خود شود.کبریت ، فندک و حتی سیگار را از جلوی دست کودکان دور کنید. همچنین برای امن کردن شومینه می توانید از محافظ های شومینه استفاده کنید.

کاهش خطر خفگی کودکان در آب:

حتی ارتفاع ۵ سانتی متر آب در حمام می تواند موجب خفگی کودکان شود. کودکان در هنگام فرورفتن در آب نمی توانند مانند بزرگترها از خود صدا در آورند تا شما متوجه شوید. پس در هنگامی که کودک شما در آب هست، تمام لحظات را در کنارش باشید. اگر تلفن یا زنگ در به صدا در آمد، اول کودک را از آب در آورید و سپس به سراغ تلفن بروید.به صندلی های داخل حمام اعتماد نکنید . زیرا بسیار ساده لیز میخورند و از زیر بچه در میروند و کودک به زمین خورده و صدمه می بیندد.اگر در خانه جکوزی یا حتی برکه کوچکی در حیاط خانه دارید، آنرا پس از استفاده از آب خالی کنید و یا با فنس یا درپوش بپوشانید تا در صورتی که ناخودآگاه کودک شما در آن افتاد ، به داخل آب فرو نرود.
کاهش خطر خفگی کودک در خواب:
احتمالا شما هم درباره سندروم مرگ ناگهانی کودک چیزهایی شنیده اید. این سندروم به حالتی اطلاق میشود که کودک بدون هیچ دلیل پزشکی شناخته شده، در خواب دچار خفگی شود.اگر به سلامت کودک خود علاقمندید، به نکات زیر توجه کنید :
کودک شما نباید به روی شکم بخوابد. بخصوص در دوران زیر ۴ ماهگی این حالت می تواند راه تنفس کودک را مسدود کند و موجب خفگی شود.بهترین جا برای خواب کودک، داخل تخت خواب کودک است.اگر گربه دارید، از توری گربه گیر بالای تخت کودک استفاده کنید. زیرا گربه ها جای گرم را دوست دارند و ممکن است رو یا کنار کودک شما بخوابند.کودک را روی مبل نخوابانید. برخی مبلها دارای فاصله در صندلی شان هستند و ممکنه برای کودک خطرساز باشه .در اتاق کودک سیگار نکشید. هرگونه نارسایی اکسیژن می تواند برای کودک ، چند برابر بزرگسالان خطرناک باشد.