بازی، قسمت اول – بازی با نوزاد صفر تا شش ماه

بازی با نوزاد صفر تا شش ماه که در جذاب‌ترین دوران زندگی است، او را از یک نوزاد تازه متولد شده با گردنی سست، به کودک دوست داشتنی‌ای  تبدیل می‌شود که براحتی می‌تواند بدون کمک دیگران بنشیند و بازی ‌کند.

رابرت مایرز، روانشناس كودك و نوجوان، می گوید: “تحریک مغز نوزاد با بازی کردن، در 6 ماه اول زندگی و فراهم كردن شرایطی كه بتواند چیز جدیدی كشف كند، به آنها كمك می كند تا محیط اطرافشان را بهتر بشناسند و راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.”

طبق تحقیقات این روانشناس، انجام فعالیتهای بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، والدین را به فرزند خود پیوند می دهد و آنها را به مشاهده گری خوب تبدیل می کندکه وقتی به پزشک متخصص اطفال مراجعه می کنند می توانند اطلاعات خوبی را در مورد چگونگی رشد نوزاد خود در اختیار پزشک قرار دهند.

از طریق بازی، کودکان در هر سنی و حتی نوزادان می‌توانند در مورد خود و دنیای اطراف خود بیاموزند. بازی با نوزاد صفر تا شش ماه می تواند به او کمک کند تا به نقاط عطف مهم فیزیکی دست یابند و مغز نوزاد (که به سرعت در حال رشد است) را توسعه دهد و به نوزاد احساسات و مهارت های اجتماعی بیاموزید و به رشد زبان ترغیب کند.

لازم نیست که خیلی بازی پیچیده باشد،  به خصوص در ماه های اولیه، هر روز مدت زمان کوتاهی  وقت گذاشتن برای نشستن کنار نوزاد، برای بازی و آواز خواندن با او، خود می تواند تأثیر بزرگی بگذارد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که هر نوزادی با سرعت فردی خودش،  رشد می‌کند. این به عنوان یک راهنمای کلی است و در صورت داشتن هرگونه سؤال یا نگرانی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای کمک به پیدا کردن بازی‌های خلاقانه با نوزاد کوچک خود، ما بعضی از فعالیت‌های ساده را که توسط متخصصین برجسته پرورش کودک پیشنهاد شده است، گردآوری کرده‌ایم که در ادامه مطلب می‌توانید بخوانید و الهام بگیرید!

 گوش دادن

برای بازی با نوزاد صفر تا شش ماه ،کاری که باید انجام دهید این است که با نوزاد خود صحبت کنید و با صداهای تازه و جدیدی که می‌سازید، آواز بخوانید و به صورتش نگاه کنید و ببینید که چطور با هر اوج صدای شما واکنش نشان می‌دهد.

این نوع بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، در حقیقت مهارت های زبانی کودک دلبند شما را در آینده بسیار تقویت می‌کند.

 

دنبال کردن اشیا

با استفاده از یک توپ رنگی پارچه‌ای نرم در دست و در حالی که نوزاد کوچک خود را به پشت خوابانده‌اید، اول سعی کنید برای شروع بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، با تکان دادن توپ یا با لمس صورت او با توپ حواسش رو متوجه توپ در دستتان کنید.

سپس در حالی که نگاه نوزاد به توپ است، توپ را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید و او را تشویق کنید که توپ را با چشم دنبال کند.

این بازی قدرت بصری نوزاد و دنبال کردن اشیا با چشم را تقویت می‌کند.

رقصیدن

رقصیدن می تواند نوع جذابی از بازی با نوزاد صفر تا شش ماه خواهد بود.

یک موزیک شاد پخش کنید و در حالی که نوزاد خود را روی سینه خود بغل کردید و سر و گردن او را کاملا پشتیبانی می‌کنید، به آرامی همراه با موزیک به این طرف و آن طرف حرکت کنید.

این بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، مهارت گوش دادن نوزاد را تقویت می‌کند  و پیوند بین نوزاد و والدینش را صمیمی‌تر خواهد کرد که این پیوند صمیمی به رشد بهتر احساسات نوزاد کمک بزرگی می‌کند.

حمام و ماساژ، بازی با نوزاد صفر تا شش ماه

زمان حمام یکی از سرگرم کننده‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین تجربیاتی است که والدین به همراه  نوزاد خود تجربه می‌کنند.

لمس ملایم پوست بدن نوزاد با دست همراه با یک لوسیون، به نوزاد آرامش عمیقی خواهد داد. ماساژ به عنوان یک بازی بانوزاد صفر تا شش ماه، علاوه بر اثرات مثبت روی رشد او، به تسکین دردهای ناشی از دندان درآوردن نوزاد نیز کمک بسیار می‌کند.

بازی با نوزاد صفر تا شش ماه همراه با یک آینه

نوزاد از چند هفته اول عاشق صورت ها و حرکات مختلف صورت، است. برای نوزادان چهار ماه تا شش ماه دیدن چهره خودش در آینه می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

بگذارید وقتی نوزاد روی شکم خوابیده و به آینه نگاه کند، او متوجه نمی شود که کسی که در آینه می‌بیند خودش است بلکه فقط از چهره کودک بزرگی که لبخندی به او می زند لذت می برد.

اینکه نوزادان تا 1 سالگی نباید آینه نگاه کنند،  در حقیقت یک افسانه است.

نگاه کردن به آینه، به عنوان بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، یک تجربه یادگیری لذت بخش است. فقط مطمئن شوید که کودک شما نمی تواند آینه را بگیرد  یا از آینه کودک برای این بازی استفاده کنید. نوزاد دلبندتان در حال نگاه کردن به آینه،  می توانند بسیار سرگرم کننده باشد.

لمس کردن اشیا مختلف، در بازی با نوزاد صفر تا شش ماه

مجموعه‌ای از اشیاء که جنس‌های مختلفی دارند، مانند یک کتاب پارچه‌ای کودک، یک اسباب بازی حمام، یک برس کودک را با فاصله زمانی،  به کودک خود بدهید تا او بتواند آنها را لمس کند و بازی با نوزاد صفر تا شش ماه، بدون شک  در دهان قرار دادن اشیا و اسباب بازی ها است،  بنابراین مطمئن شوید که همیشه او را با دقت تحت نظر دارید. او واقعاً از بررسی اشیاء مختلف لذت می برد.

بازی برای نوزادان صفر تا شش ماه

برای نوزادان صفر تا دو ماه بهترین بازی‌های ساده شامل:

  • برقراری تماس چشمی و دنبال کردن اشیاء با چشم
  • ایجاد صدا‌
  • چرخاندن سرشان به سمت صداها

این بازی ساده را برای بازی با نوزاد صفر تا شش ماه خود حتما امتحان کنید:

نگه داشتن یک اسباب بازی نرم در مقابل نوزاد 2 ماهه شما هنگامی که روی شکم خوابیده،  یک روش عالی برای کمک به رشد سر، گردن و بینایی است.

بازی  برای نوزادان دو تا چهار ماه

  • گرفتن اسباب بازی‌ها با یک دست
  • غلط خوردن از شکم به پشت
  • نگه داشتن و تکان دادن اسباب بازی با یک دست

برای نوزاد 4 ماهه، نگه داشتن یک جغجغه، به تقویت مهارتهایی مانند هماهنگی دست و چشم کمک خواهد کرد.

بازی  برای نوزادان چهار تا شش ماه

  • نشان دادن کنجکاوی در شکل اسباب بازی ها و اشیاء (و سعی در خوردن آنها!)
  • انتقال اسباب بازی ها از یک دست به دست دیگر
  • غلط زدن در هر دو جهت
  • شروع به نشستن بدون پشتیبانی وکمک

یک بازی سریع و ساده با نوزاد 5 ماهه دلبندتان، می تواند شروع آموزش مفاهیمی ی مثل ماندگاری اشیا و توسعه اجتماعی کند.

 

بازی‌های مورد علاقه نوزاد شما چیست؟

امیدواریم که این مطلب شما را برای ابداع بازی‌های مختلف که برای نوزادتان می‌تواند جذاب باشد، تشویق کند.