در آغوش گرفتن کودک ، 10 دلیل که چرا باید هر روز کودکتان را در آغوش بگیرید 

 

هیچ پدر و مادری، هرگز اولین بار در آغوش گرفتن کودک خود را، فراموش نخواهد کرد. تحقیقات نشان می دهد که اولین بغل کردن کودک باعث افزایش پاسخ های مثبت او  می شود و می تواند به افزایش واکنش های مغزی نوزاد کمک کند.

پیشتر در مورد احساس کودک و لبخند او در نوشته های قبلی گفتیم اما در اینجا می خواهیم که به تاثیر در آغوش گرفتن کودک بپردازیم.

کودکان ما به محبت ما احتیاج دارند. در جامعه ای مانند کشور ما، ما به آسانی با کسانی که دوستشان داریم، خصوصاً در عموم، محبتمان را نشان نمی دهیم و این به احتمال زیاد به والدین ما و الگوی محبتی است که با آن بزرگ شدیم و همینطور پدر و مادر ما بزگ شده‌اند، که این محبت کردن‌ها جسمی نبودند و ما را کمتر در آغوش گرفتند و یا  حتی گفتن “دوستت دارم” در طول سال‌های رشد ما شاید کمتر اتفاق افتاده باشد.

با این وجود تحقیقات به روشنی نشان می دهد كه كودكان در محیط‌هایی پیشرفت می كنند كه نه تنها آنها را دوست دارند بلكه آنها نیز آن را احساس كنند.  قدرت در آغوش گرفتن کودک را نمی توان دست کم گرفت. متخصصان کودک و نوزاد و توضیح می دهند که در آغوش گرفتن کودکتان فواید زیادی دارد، از جمله تنظیم تنفس و ضربان قلب، درجه حرارت و قند خون و همچنین تغذیه بهتر و راحت تر برای کودک.

مطالعات انجام شده بر روی نوزادان نارس نشان می دهد که عمل “مراقبت کانگورو” (در آغوش گرفتن کودک و تماس پوست به پوست) باعث افزایش سریع وزن او می‌شود، عوارض تنفسی را کاهش می‌دهد.

1- در آغوش گرفتن کودک به او کمک می کند تا احساس امنیت کند

کودک به احساس محبت پدر و مادر خود نیاز دارند تا احساس امنیت کنند و بدانند که بدون قید و شرط در خانواده پذیرفته می‌شوند. تماس بدنی یک آغوش باعث ایجاد اعتماد و احساس عمیق امنیت در کودک دلبندتان  می‌شود و آنها را برای لذت بردن از دنیای اطرافشان آزاد می کند.

این امنیت همچنین باعث افزایش سرعت در یادگیری چیزهای جدید می‌شود و راه را برای ایجاد ارتباطات اجتماعی را هموار می کند.

2- بغل کردن به کودک کمک می کند تا عزت نفس داشته باشد

عشق و مراقبت پدر و مادر از کودک، پایه و اساس اعتماد به نفس را به او می‌دهد تا با دیدن و امتحان کردن چیزهای جدید، به خودشان اعتماد کنند و بدانند که عشق پدر و مادر نسبت به او تغییر ناپذیر است.

شما می توانید با یک آغوش ساده اعتماد به نفس کودک خود را به طرز چشمگیری تقویت کنید و به او این توانایی را بدهید که کاملاً با دنیای خارج درگیر شود.

3- در آغوش گرفتن کودک به او اجازه می دهد تا بداند که ما چطور احساس می کنیم

برای کودک و حتی بزرگترها ممکن است دشوار باشد که بیان کنند دقیقا چه احساسی دارند. نوزادان را اغلب می توان با هر چیز جدید و متفاوتی ترساند،  حتی اگر هیچ خطر واقعی هم وجود نداشته باشد. به جای خندیدن به این حس ترس، یا گفتن این که “این که ترس نداره!”، بهترین پیشنهاد در آغوش گرفتن کودک می تواند بهترین راه برای اطمینان به او باشد که احساسش مهم است  و اینکه می تواند به شما اعتماد کند.

4- بغل کردن به کودک ما کمک می کند تا نظم و انضباط را بهتر یاد بگیرد

هنگامی که کودکتان بدرفتاری می کند، واکنش شما معمولاً این است که او را تنبیه کنید، نه در آغوش گرفتن کودک. با این حال، بغل کردن می تواند با ایجاد یک فضای آرامش بخش که برای گفتگو با کودک بسیار لازم است، کمک کننده است. در آغوش گرفتن کودک می گوید: “من همیشه تو را دوست خواهم داشت، اما باید در مورد رفتار نادرستی که داشتی، با تو صحبت کنم.” کودکان تمایل دارند وقتی که احساس بهتری پیدا کردند به آنچه شما می گویید و یا انتظار دارید، گوش دهند. بنابراین آنها را با در آغوش گرفتن ترغیب کنید!

 

5- در آغوش گرفتن کودک باعث می شود کودک احساس خوشبختی کند

آیا می دانید که یک بغل کردن طولانی می تواند سطح سروتونین کودک را بالا ببرد؟ به این ترتیب این باعث می‌شود که روحیه کودک را بالا ببرد و باعث ایجاد شادی شود. آغوش پدر و مادر پادزهر احساس تنهایی، انزوا و عصبانیت کودک است.

6- در آغوش گرفتن کودک، سیستم ایمنی بدنش را تقویت می کند

بله، از نظر پزشکی ثابت شده  که بغل کردن برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است. یک فشار ملایم بر روی سینه باعث تحریک غده تیروئید می شود، که تولید سلول های سفید خون را تنظیم و متعادل می کند و این به نوبه خود به کودک در حفظ سلامتی کمک می‌کند.

7- بغل کردن استرس کودک را کاهش می دهد

از نظر پزشکی ثابت شده است كه در آغوش گرفتن كودك از بدو تولد و تماس پوستی بیشتر با پدر و مادر، سطح كورتیزول (هورمون استرس) را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.  به همین دلیل است که پدر و مادر نوزادان نارس اغلب تشویق می‌شوند که بیشتر وقت خود را برای نگهداری از نوزاد خود در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سپری کنند، تا به تقویت علائم حیاتی این نوزادان کمک کنند.

8- در آغوش گرفتن کودک باعث آرامش عضلات او می‌شود

وقتی ما در آغوش گرفته می‌شویم، می تواند تا حد زیادی تنش را به معنای واقعی کلمه از بین برود. بغل کردن، ممکن است نتواند درد عاطفی را کاملا برطرف کند، اما قطعاً می تواند به تخفیف آن کمک بزرگی کند. با افزایش گردش خون در بافت های نرم عضلات، درد را نیز آرامش می‌بخشد.

9- بغل کردن به کودک می آموزد که چگونه بده بستان داشته باشد

بعضی اوقات ، ممکن است کودک دوست نداشته باشند که در آغوش گرفته شوند پس او را مجبور به این کار نکنید، اما از در آغوش گرفتن کودک هم دست بر ندارید!

کودک به این ترتیب یاد می گیرد که با دادن آغوش و نشان دادن احساس عشق به دیگرانی که او را دوست دارند در حقیقت می‌آموزد که عشق خیابانی دو طرفه است.

10- در آغوش گرفتن کودک به شما و کودک دلبندتان کمک می کند تا با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کنید

وقتی کودکتان را در آغوش می گیرید، زمان برای آن لحظه متوقف می شود. بغل کردن به شما اجازه می‌دهد تا در آن لحظه رها شوید و کاملاً این امکان را به شما می دهد تا به  احساسات عاطفی خود متصل شوید و به شما کمک می کند تا کمی بهتر با یکدیگر همدلی کنید.

آیا امروز کودکتان را در آغوش گرفته اید؟ در واقع، چرا باید صبر کنید؟  همین حالا کودکتو بغل کن!

امیدواریم که این مقاله شما را به در آغوش گرفتن کودک درطول روز ترغیب کند!