سیلیکون فود‌گرید برای سلامت محصولات کودک  

ما به عنوان پدر و مادر یا به دنبال شیشه شیر یا اسباب بازی هایی از جنس سیلیکون  فود‌گرید هستیم، چون می‌خواهیم اطمینان داشته باشیم که محصولاتی که برای کودک خود خریداری می کنیم به او آسیب نرساند.

بسیاری از والدین ممکن است نگران این باشند که شیشه شیری که در اختیار دارند می تواند دارای خاصیت گرم کردن در مایکروویو باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مورد اینکه آیا سیلیکون فود‌گرید مضر است یا خیر سوال داشته باشند.

بیسفنول‌آ، که با نام BPA نیز شناخته می شود، یک ماده شیمیایی صنعتی است که برای تولید بطری های کودک، لیوان‌های پلاستیکی و … ممکن است مورد استفاده قرار گیرد اما این ماده شیمیایی در مواد اولیه جدیدی مانند سیلیکون فود‌گرید وجود ندارد. اگرچه این ماده شیمیایی از سال 1957 مورد استفاده قرار گرفته است، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که BPA می‌تواند یک سری تغییرات در بدن انسان، به خصوص کودکان داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض  BPAحتی با یک دوز پایین، می تواند به این بیماری ها کمک کند:

  • بیماری قلبی
  • آنژین
  • حمله قلبی
  • آریتمی
  • آترواسکلروز
  • فشار خون

البته، همین کافی است که پدران و مادران در مورد بطری های کودکان و لیوان های پلاستیکی فرزندانشان به گزینه‌های جدید و بدون خطر،  توجه کنند.

سازمان غذا و دارو به دنبال درخواست شورای شیمی آمریکا برای ایجاد اعتماد مصرف كنندگان، به ممنوعیت استفاده از BPA در بطری های کودک و لیوان های پلاستیکی رای داد.

سیلیکون فود‌گرید یک گزینه های مناسب برای حذف BPA از زندگی ما

نگرانی که در ارتباط با پلاستیک های با BPA و بدون BPA، به این معنی بود که برخی از والدین وقتی به سراغ فنجان و بطری های کودک خود می‌روند، به دنبال گزینه های جدید بودند.

برخی والدین نیز در مورد لیوان‌ها و بطری‌های فلزی تصمیم گرفتند. اما این می تواند با مجموعه‌ای از مشکلات همراه باشد.

ایمنی در صنایع غذایی در همه جای دنیا بسیار مهم است. بنابراین، محصولات غذایی، چه برای مصرف کنندگان داخلی و چه برای صادرات به بازارهای بین المللی، باید از استانداردهای ایمنی صنایع غذایی پیروی کنند.

سیلیکون فو‌د گرید نوعی سیلیکون است که برای استفاده در صنایع غذایی کاملا بی خطر است. از سیلیکون فود‌گرید بطور گسترده در ساخت قالب‌های آشپزی استفاده می شود.

در حالی که سیلیکون فود‌گرید یک جایگزین امن پلاستیک است که به دلیل مقرون به صرفه بودن آن نیز مشهور شده است.

این بدان معناست که برخی از گزینه‌های جایگزین برای بسیار پر هزینه است.

معرفی سیلیکون فود‌گرید

علیرغم اینکه سیلیکون یک ماده طبیعی نیست، اما این پلیمر غیر سمی است و به همین دلیل در ساخت بطری‌های کودک، نوشابه‌ها و حتی اسباب بازی‌های کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلیکون فود‌گرید هر چند که یک ماده “100٪ طبیعی” مانند لاستیک نیست، اما یک پلیمر غیر سمی و ساخته شده توسط انسان است که محصول سیلیس و کربن است که بیشتر از سیلیس (شن) ساخته می شود.
این ماده می تواند در برابر گرم شدن یا سرد شدن و یخ زدگی مقاومت کند و این برخلاف پلاستیک ها است، که باعث آلوده شدن مواد غذایی در گرما و سرما می شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)،  محصولات سیلیکون فود‌گرید را بی خطر اعلام کرده است. به این معنی که این محصولات با ماده شیمیایی خطرناکی که در محصولات ساخته شده از BPA ، پیدا می کنید هیچ ارتباطی ندارند و کاملا سلامت هستند. تمیز کردن ظروفی که از سیلیکون فو‌گرید ساخته شده‌اند نیز بسیار آسان است که این فقط به مزایای این ماده ارزشمند می‌افزاید.

همچنین ظروف ساخته شده از سیلیکون فود‌گرید کاملا مقاوم به بو و لکه، ضد حساسیت است و به دلیل صاف بودن سطح آن، تمیز کردن آن بسیار آسان است.

سیلیکون فود‌گرید و قرار گرفتن آن در معرض حرارت

سیلیکون فود‌گرید از نظر در معرض حرارت قرار گرفتن و حتی گرم شدن نیز بی خطر است. اما مطالعات نشان می دهد وقتی سیلیکون به دمای 300 درجه فارنهایت می رسد، مجموعه ای از ترکیبات شیمیایی مانندسیلوکسان ها آزاد می شوند، که با تغییرات کبد و اختلال در تولید مثل مرتبط است.  اما در مورد سیلیکون فود‌گرید (Food-Grade)  اصلا صدق نمی‌کند و این ترکیب حتی در دمای بالا هم کاملا ایمن و سلامت است.

محصولات بر پایه سیلیکون فود‌گرید با این ویژگی‌های اصلی شناخته می‌شوند:

  • مقاومت در برابر حرارت بالا و پایین
  • مقاومت شیمیایی
  • الاستیسیته بالا

به دلیل اینکه سیلیکون فو‌گرید کاملا نرم است و از بین نمی رود، این ماده برای تولید محصولات کودک که جزء دسته محصولات دوستدار محیط زیست و غیر سمی است، مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. ما در زندگی روزمره با محصولاتی سرو کار داریم که از سیلیکون ساخته شده‌اند. از موتور هواپیما گرفته تا عینک شنا، تقریباً در هر گوشه ای از زندگی ماسیلیکون، یافت می شود. خاصیت چشمگیر شیمیایی، حرارتی و مکانیکی سیلیکون باعث می شود که این ماده بسیار با دوام باشد و بنابراین جای تعجب نیست که کاربرد وسیعی داشته باشد.

آیا سیلیکون فود‌گرید کاملا بدون سرب است؟

اگرچه سیلیکون فود‌گرید خالص کاملا بی خطر است، اما برخی از رنگ های مورد استفاده در محصولات سیلیکونی رنگی، می‌تواند به معنای وجود سرب در محصول باشد.

شرکتی که محصولات سیلیکونی فود‌گرید را می فروشد، اغلب مشخص می کند که محصولات آن‌ها بدون سرب هستند، اما اگر شک دارید، همیشه ارزش بررسی کردن را دارد.

با همه این اطلاعاتی که در این مقاله به آن اشاره شد، اجماع بر این است که سیلیکون فود‌گرید کاملا بی خطر است.

اگرچه در خرید محصولات سیلیکون فود‌گرید فاکتورهایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به ویژه اگر این محصولات مخصوص کودکان باشند.

سیلیکون ، به عنوان یک ماده انعطاف پذیر ، در صنایع غذایی هم کاربرد گسترده ای دارد. مقاومت سیلیکون در برابر دما و بیشتر مواد شیمیایی آن را به یک انتخاب ایده آل برای صنایع غذایی تبدیل می کند. مواد غذایی که در یک واحد فرآوری مواد غذایی، که به دلیل گرما وحرارت بالا که احتمال آلودگی با ترکیبات شیمیایی ناشی از ظروف پلاستیکی را دارد، با استفاده از ظروف سیلیکون فود‌گرید این احتمال آلودگی بسیار کمتر خواهد داشت.