کاهش اعتماد به نفس زمینه ساز افسردگی در کودکان

نشانه های افسردگی در کودکان

یکی از اختلال های دوران کودکی، اضطراب و افسردگی ست که اگر به موقع، تشخیص داده شود، قابل درمان می باشد. ترس و تشویش، شیوع اضطراب در کودکان را پایه ریزی می کند و در صورتی که این ترس ها، بیمارگونه نباشد، به صورت طبیعی خود را نشان می دهد. خجالتی و گوشه گیر بودن، جزو شایع ترین اضطراب های اجتماعی کودکان است که می تواند زندگی آنان را مختل کند. کودکان، ترس و اضطراب را از راه شرطی شدن فرامی گیرند. بروز ترس ها در کودکان، قابل پیش بینی نیست و در تمام سنین، یکسان نمی باشد.

نقش خانواده به عنوان عاملی در ایجاد اختلال اضطراب کودکان، همیشه مورد توجه قرارگرفته است. انتقال اضطراب از پدر و مادر به کودک، بر اثر مشاهده و الگوسازی رفتارها صورت می گیرد.

سعی کنید از بروزز افسردگی در فرزندتان پیشگیری کنید و اجازه ندهید به این حالت دچار شود و با مشاهده کوچکترین علائم ناشی از آن به درمان وی بپردازید کاهش اعتماد به نفس می تواند زمینه ساز افسردگی در اطفال باشد.

جعفربای آسیب شناس اظهار کرد:والدین باید رفتارهای کودکان به ویژه گوشه گیری بیش از حد، کاهش اعتماد به نفس و افزایش میزان تحرک پذیری آنان را جدی بگیرند، زیرا این موارد از بارزترین علائم افسردگی در کودکان است.
وی افزود:برای درمان را شامل می شود ساختن فضایی دوستانه و صمیمانه، فضایی که کودک در آن احساس کند همه دوستش دارند و نیازهایش را به موقع و به جا برآورده می کنند از مهمترین عوامل است.
بای در پایان گفت:افسردگی در کودکان پیامدهای منفی بسیاری را به همراه دارد که عدم سازگاری های اجتماعی، مشکلات تحصیلی در آنها شوند.

منبع; باشگاه خبرنگاران جوان/ی